Fjordbakkens pædagogiske profil
Fjordbakkens pædagogiske profil er:
- At skabe tryghed, livsglæde og sammenhæng i barnets hverdag
- Give børnene trygge, nære og harmoniske rammer for leg, læring og udvikling
- At børnene bliver mødt med varme, omsorg, tillid og respekt, og på den baggrund skabe de rette betingelser for deres trivsel og udvikling
- At arbejde ud fra en anerkendende pædagogisk tankgang
- At være børnehaven hvor alle kan noget, betyder noget og ingen bliver overset eller glemt
- At lære børnene at samarbejde og føle ansvarlighed over for sig selv og andre i et forpligtende fællesskab
- At børnene mødes på deres individuelle udviklingstrin og stimulere der ud fra
- At brug af naturen og udelivet i det daglige prioriteres højt
- At forholdet til naturen afspejler sig i gode kostvaner og i det positive og sunde liv
- At sang, højtlæsning og fortælling er en naturlig del af hverdagen
- At skabe traditioner i hverdagen og i forbindelse med højtider, årstider og mærkedage
- At skabe helhed og sammenhæng i barnets tilværelse fra børnehave tilskolestart/skolegang
- At være børnehaven som alle kan lide at færdes i og som forældrene har tillid til
- At børnene mødes af varme, engagerede og kompetente voksne
- Gennem rammer og aktiviteter styrke børnenes kropsfornemmelse og fin- og grovmotorik og dermed øge deres selvstændighed og selvhjulpenhed
- At skabe udfordringer, livslyst og livskvalitet som giver børnene energi og overskud, nysgerrighed, gå på mod og mulighed for ro og fordybelse
- Gennem leg give børnene sanseoplevelser som stimulerer deres udfoldelse,indlevelsesevne, fantasi, initiativ og ansvarlighed
- At livet udendørs ved fjorden, i skoven og på legepladsen er en naturlig del af hverdagen
- Ved daglige fællessamlinger stimulere børnenes fællesskabsfølelse, sangglæde og rytmiske sans
- Skærpe børnenes opmærksomhed og koncentration, og lære dem at lytte til andre og vente på tur
- Gennem højtlæsning og fortælling stimulere børnenes nysgerrighed fantasi, sproglige og kulturelle kompetencer
- At personalet ”brænder” for naturen, det udendørs liv, vores fælles værdier og det praktiske og pædagogiske arbejde i børnehaven
- At børnehavens personale ser børnenes forskelligheder og på den baggrund skaber de rette rammer for det enkelte barns trivsel og udvikling
- At personalet er meget synlige, troværdige og gode rollemodeller
- At personalet har mulighed for en løbende ajourføring og kompetent efteruddannelse
- Arbejde med et højt informationsniveau mellem børnehave, børn og forældre vedrørende aktiviteter, dagligdagen og børnenes og børnehaven trivsel
- At personale og forældre skal føle et fælles ansvar for børnenes og børnehavens hverdag og trivsel
- At børn, forældre og personale møder hinanden med åbenhed, ærlighed, gensidig respekt og en god omgangstone